جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

حمل و نقل در استانبول

اشتراک گذاری در تلگرام
اشتراک گذاری در واتساپ
اشتراک گذاری در توییتر

فهرست مطالب

بهترین راه‌ها برای گردش در استانبول، بهره­‌گیر از سیستم حمل­‌و­نقل استانبول به­ خصوص وسیله­ هایی چون اتوبوس و تراموا است؛ چرا که که مناطق گردشگری را به راحتی پوشش می­‌دهند. اما باید توجه داشت که، اتوبوس­ ها در قسمت داخل نقشه یا راهنما دارند و مهم­تر از همه رانندگان توقف را از قبل اعلام نمی‌کنند، بنابراین باید همیشه دقت کنید که اتوبوس از چه خیابان یا محل ه­ای عبور می‌کند. یکی­ دیگر از بهترین وسیله­‌های حمل و نقل در استانبول مترو است که امنیت بالایی داشته و هزینه­‌های رفت­‌و­آمد با آن ارزان است. البته این مورد نیز نقطه ­ضعف‌­های مخصوص خود را دارد، برای نمونه ایستگاه­ ها فاصله بیشتری با هم دارند و برای دیدن مناظر از موقعیت مناسبی برخوردار نیستند.

گزینه های ترانسفر فرودگاهی در استانبول:

استانبول دارای دو فرودگاه بین المللی است. در سمت آسیایی، فرودگاه Sabiha Gokcen (SAW)، در حدود 40 کیلومتری مرکز شهر و در سمت اروپایی، فرودگاه استانبول (IST)، تقریباً 50 کیلومتر از مرکز قرار دارد.

مترو استانبول

اولین وسیله نقلیه عمومی که همواره توجه زیادی از جانب گردشگران به خود جلب می‌کند، متروی استانبول است.متروی استانبول، هنوز هم در حال گسترش است و هر سال به تعداد خطوط و ایستگاه‌های آن افزوده می‌شود، یکی از ایمن‌ترین و پاکیزه‌ترین سیستم‌های حمل و نقل ریلی در اروپا است.البته یک نکته‌ای که باید در خصوص متروی استانبول نسبت به متروهای شهرهای ایران در نظر گرفته شود، روش تغییر خط در برخی از تقاطع‌های خطوط مترو است.

اتوبوس استانبول

سیستم حمل و نقل اتوبوس‌های شهری به عنوان تکمیلی بسیار مؤثر عمل می‌کند.به واقعیت اینکه مسیری در استانبول وجود ندارد که با اتوبوس به آن نقطه نرسیده باشید.زمان‌بندی اتوبوس‌های شهری استانبول کاملاً دقیق است و در زمان مشخص شده به ایستگاه‌ها می‌رسند.توجه داشته باشید که مسیر اتوبوس‌های شهری استانبول همانند ایران، ابتدا و انتهای خط ندارد و در مسیر بسته حرکت می‌کند.

متروبوس

متروبوس

متروبوس استانبول، در واقع اتوبوس‌های تندرو در مسیر ویژه‌ای هستند که از غربی‌ترین نقطه استانبول به شرقی‌ترین نقطه آن می‌رسند.ایستگاه‌های متروبوس استانبول بسیار بزرگ هستند و گنجایش همزمان 5 اتوبوس را دارند.توجه داشته باشید که متروبوس استانبول یک خط است، اما سه ایستگاه پایانی متفاوت دارد.باید در زمان سوار شدن به تابلو بالای اتوبوس دقت کنید، زیرا در این تابلو ایستگاه پایانی متروبوس مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: هفت جایی که ترکیه با آن مشهور شد

هزینه استفاده از متروبوس استانبول:

متروبوس استانبول هزینه خود را بر اساس مسیر مسافر محاسبه می‌کند.به این ترتیب، شما باید در زمان خروج از ایستگاه، استانبول‌کارت خود را ببندید تا هزینه اضافه به حساب شما بازگشت داده شود.در زیر هزینه استفاده از متروبوس در سال 2024 برای شما نوشته شده است:

هزینه پرداختی با استانبول کارت:

  • متروبوس 1 ایستگاه 10.74 لیر
  • متروبوس 2 ایستگاه 12.85 لیر
  • متروبوس 3 ایستگاه 15 لیر
  • متروبوس 4 تا 9 ایستگاه 17.14 لیر
  • متروبوس 10 تا 15 ایستگاه 18.83 لیر
  • متروبوس 16 تا 21 ایستگاه 19.70 لیر
  • متروبوس 22 تا 27 ایستگاه 20.35 لیر
  • متروبوس 28 تا 33 ایستگاه 20.79 لیر
  • متروبوس 34 ایستگاه به بالا 22.26 لیر

تراموای استانبول

تراموا یا قطار شهری یکی از وسایل نقلیه محبوب در استانبول است.سیستم ریلی این قطارها بر خلاف مترو که در زیر زمین است، بر روی زمین و در خیابان قرار دارد.البته ترامواها برقی هستند و آلودگی ایجاد نمی‌کنند.به طور کلی در استانبول، 5 خط تراموا وجود دارد و معروف‌ترین آن خط T1 است که در مسیر خود بازار بزرگ استانبول قرار دارد.

دلموش

قطعا اگر به استانبول سفر کرده باشید، در هر محله که باشید، فعالیت این مینی ون‌هایی که به نام دلموش شناخته می‌شود را دیده‌اید.

دلموش‌ها وسایل نقلیه محبوب و ارزان قیمتی هستند که در همه محله‌ها پیدا می‌شوند و مسیر حرکتی مشخصی دارند. البته باید توجه داشته باشید که این دلموش‌ها ایستگاه مشخصی ندارند و برای سوار شدن بر آن‌ها، شما باید در کنار خیابان منتظر بایستید و زمانی که دلموش در حال نزدیک شدن به شما بود، دست خود را بالا بیاورید تا دلموش برای شما بایستد.

این پست را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *